Page 59 - Select Quality catalogus 2015
P. 59
Ladingzekering Ladingzekering Goed stuwen en op de juiste wijze vastzetten van de lading is een essentieel onderdeel voor een goed en veilig transport. Ladingzekering Helaas schort het daar in de praktijk nogal eens aan. Vrijwel dagelijks zijn er op de radio meldingen te horen van f les of ongevallen die een direct gevolg zijn van afgevallen lading. Zware papierrollen die los in een trailer staan, betonplaten die met slechts twee spanbanden gezekerd zijn of soms gewoon los op de laadvloer liggen, beladen containers die met spanbanden zijn vastgezet, graafmachines die ongezekerd op een dieplader staan.Voorbeelden genoeg. Meestal gaat het allemaal net goed en blijft de lading tijdens de rit op zijn plaats. Maar op momenten dat het voertuig een scherpe bocht ingaat of plotseling moet remmen, is er geen houden aan en komt de lading in beweging. En dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien. In het gunstigste geval beperkt de schade zich tot de lading, het voertuig en het wegmeubilair; in het ongunstigste geval zijn er in het voertuig en op de weg zelfs doden of gewonden te betreuren. De redenen voor het niet goed zekeren van de lading zijn meestal hetzelfde: geen tijd, geen geld, gemakzucht en onwetend- heid.Vooral ten aanzien van zware lading ontbreekt het nogal eens aan de nodige kennis.Veel chauffeurs denken nog steeds dat zware lading als gevolg van het hoge eigen gewicht wel op zijn plaats blijft en dus niet aanvullend gezekerd hoeft teworden. Een hardnekkig misverstand, dat maar moeilijk uit de wereld te krijgen is. Ongevallen en f les als gevolg van afgevallen lading komen in alle landen voor. Uit cijfersblijkt dat ongeveer 20 tot 25 procent van de ongevallen met vrachtauto’s eendirect gevolg zijn van een ontoereikende ladingszekering. Gezien de schade van ongevallen bij slechte ladingzekering voor mens, materieel, lading enimago, en de nadelige gevolgen voor de doorstroming op de weg vinden het ministerie vanVerkeer en Waterstaat, EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer en Transport en Logistiek Nederland dat de voorlichting aan het transporterend bedrijfsleven en de chauffeurs beter kan en moet. De grote vraag bij dit alles is natuurlijk hoe je de lading goed moet vastzetten. Vraag één van onze verkoopmedewerkers voor een advies. 59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64